|
|
 |
Hvordan vokser man sig mindre?
|
|
| Mussetøsen | søn aug 03 2008, 12:56 | |
| Registered Member #113Joined: søn aug 03 2008, 11:36 Posts: 2 | Overskriften er for mange lidt underlig, og jeg har da også fået et par sarkastiske kommentarer på de forskellige fitness-centres hjemmesider. For her drejer det sig primært om hvordan man kan opbygge kroppens muskelmasse, og ikke at nedbryde den.
Jeg er transseksuel mand til kvinde og 43 år. De sidste 14 år har jeg taget kraftigt på, dog uden at være tyk og er blevet meget muskuløs. Jeg har aldrig trænet for at blive stor, men havde i et par år et arbejde, hvor rå muskelkraft var nødvendig, og i denne periode udviklede min krop sig kolossalt.
I mange år lå min idealvægt på ca. 76 kg, men muskelmassen fik den op på 85 kg. I kraft af min højde på næsten 184 cm, gjorde vægtforøgelsen mig ikke hverken overvægtig eller fed at se på. Mange gav udtryk for at jeg faktisk godt kunne tage lidt mere på, og det skete så, da jeg kort tid efter blev gift med en kvinde der elskede flødesovs og desserter, samt kager til aftenkaffen.
Gennem årene er min vægt steget til 99 kg, hvor langt størsteparten af overvægten er fordelt rundt om maven. Det gør ondt i mit hjerte når jeg bliver omtalt som; meget muskuløs at se på, flot bredskuldret mand, stærk mand som kunne være dørmand m.m.
Jeg ved godt at hvad angår min højde, mine store hænder og fødder kan disse ikke gøres mindre, men da jeg snart går i gang med min ”transition” fra mand til kvinde, vil jeg herigennem spørge andre til råds om det kan lade sig gøre at ”vokse sig mindre” gennem diæt og træning.
1. Kan jeg få min gamle krop tilbage? (Hvis ja, hvordan)
2. Kan jeg træne mine muskler væk? (Hvis ja, hvordan)
3. Vil mine brede skuldre blive smalle igen? (Hvis ja, hvordan)
Jeg har gennem ca. 9 år fået antidepressiv medicin, og den har ligget på 10mg dagligt. Den har dog været sat op til 40mg det sidste års tid, hvor både min vægt og min mave er vokset drastisk. Jeg indtager intet andet medicin, desværre heller ikke hormoner endnu, men vil nu i gang med processen at tabe mig. Så jeg søger viden om hvordan jeg skal træne som transseksuel for at fremme min feminitet, og få reduceret det maskuline.
Jeg vil håbe at der er en der har viden til at kunne give mig et klart svar, og én der eventuelt kunne komme med et program som jeg kunne spise og træne efter.
Knus Mussetøsen | | Back to top | |
| Jeanette | søn aug 03 2008, 01:42 | |
| Registered Member #14 Joined: man aug 20 2007, 05:14 Posts: 48
| Om du kan bruge mine erfaringer til noget ved jeg ikke, men jeg har fra Julen 2003 til i dag, nedsat min egen vægt fra knap 110 kg, til i dag 84½, hvilket er lavere end min konfirmationsvægt, så jeg har været overvægtig i meget lang tid. Jeg har i sinde at fortsætte denne målbevidste vægtsænkning mindst 5 kg mere og selv om det efterhånden går langsomt, kan jeg med tilfredshed konstatere, at min vægt fortsat bevæger sig nedad. Min højde er 181 cm, jeg er solidt bygget med ret store muskelgrupper, hvilket desværre giver mig en noget stor skuldervidde. Min metode har været at arbejde målrettet med en ændring af mine kostvaner. Jeg tror ikke på værdien af slankekure - de iagttagelser jeg har gjort siger mig, at en slankekur giver et relativt hurigt vægttab, men at vægten vender tilbage til den tidligere, så snart man stopper kuren. Det første jeg gjorde var at kigge på, hvilke overflødige kalorier jeg indtog. - Den daglige Cola og næsten daglige is var jo lette at finde, og gav godt 5 kg. - Stop for indtagelse af slik blev næste punkt, igen med nogle kg som følge. De resterende kg er tabt ved at ændre på kosten: - Mere salat med kalorielette dressinger i små mængder. - Undlade at tage portion nummer 2 (den man egentlig ikke behøver, men godt kan spise, især fordi mad jo smager godt). - Skære fedtkanter og synlig fedt væk - selv om det smager godt, men det feder! - Drikke skummetmælk eller (dansk)vand. - Alkohol indtager jeg kun ved særlige lejligheder, og selv da i små mængder (1-3 genstande, 3 kun ved større fester, ellers danskvand og en sjælden gang en Cola) Det lyder måske kedeligt og besværligt, men tro mig, det er en vanesag, og efter min mening er det netop det, som er det væsentlige ved at slanke sig - at gøre det til en vane at spise mindre og anderledes - især at indtage mindre fedt, sukker og alkohol. Jeg har på intet tidspunkt sultet mig, men er til gengæld heller ikke faldet for fristelsen til at tage et mellemmåltid ved sengetid, hvis jeg har fået den lille (lækker)sult - der drikker jeg lidt vand, og skynder mig i køjen. Jeg er ikke fanatisk, spiser hvad der bliver serveret, og deltager på lige fod med andre til gode middage. Dog holder jeg selv dér på reglen om, kun at tage én portion (og dermed mener jeg at portionen ikke blot skal være dobbelt så stor ;)).
Antidepressiver er ofte, efter det jeg har fået at vide, appetitøgende og/eller stofskiftesænkende, og vil modvirke dit ønske og din indsats for at sænke din vægt. Tag en snak med lægen, og hør om der findes midler, som ikke har denne effekt.
Omkring muskler kan du træne på en måde som ikke er muskelopbyggende. Motion i form af gang, løb, work-out, cykling - de motionstyper som kvinder typisk vælger, og uden at træne for kraftigt, da dette vil virke muskelopbyggende. Hold motionen på et "motionistniveau".
Jeg har ikke selv konstateret en nedgang i skulderbredde endnu, men jeg er ikke længere så stærk i armene, hvilket nok kan tilskrives at jeg har taget Østrogen i næsten 1 år, og Anti-Testestoron i godt ½. Jeg håber på en yderligere nedgang de næste år, så jeg kan slippe for at skulle købe bluser, kjoler mm i en overstørrelse, for at kunne få plads til skuldrene. Hvor meget der er realistisk ved jeg ikke, jeg kan blot håbe på det bedste, og ville gerne ned fra størrelse 52 til en 46/48 for alle overdele. Det vil passe bedre til min str. 44/46 for underdele.
Jeg håber du kan bruge mine råd - også selv om der ikke er et præcist program.
Knus Jeanette
[ Edited søn aug 03 2008, 01:49 ] | | Back to top | |
Moderators: erwin, Rebecca Holm
|
|