Welcome
Username:

Password:

Remember me

[ ]
[ ]
Forums
TG-forum :: Forums :: Udsendelsen fra TV2 operation X
<< Previous thread | Next thread >>   

Tanker omkring Operation X – Hormonlægen

Author Post
erwin
man nov 10 2008, 09:37 Print View

chief

Operation X – HormonlægenNu har jeg set udsendelsen engang til, den kan ses igen på http://sputnik.tv2.dk   Koster dog lidt se http://support.tv2.dk/betingelser/article.php?id=1647544
Først engang min mening om udsendelsen.
Det er en sober god udsendelse som fortæller nogle af de problemer personer som ønsker kønsskifte.
Udsendelsen giver også et indblik hvilke risici der er ved at tage hormoner ukontrolleret.
I udsendelsen bliver der også fortalt hvorfor man ønsker at skifte køn, eller rettere sagt hvorfor, man starter på hormoner.  
Det gør man for at få rettet op på en uoverensstemmelse med ens krop og ens indre jeg.
Tingene bliver fortalt på en anden måde end den måde man plejer at se. De TS'er der stod frem, viste sig ikke som et ”offer”, men som almindelige mennesker med et problem som de gerne have hjælp til at få løst i dette her tilfælde er den eneste hjælp hormoner og senere en kønskorrigerende operation for at få et værdigt liv.
Sidst i udsendelsen kommer der en kommer der et indlæg om Sexologisk klinik. Den vil jeg ikke gå dybden her. Ikke andet at vi har brug for en anden behandling af transpersoner herhjemme.

Jeg har kun hørt og læst nogle ganske få kommentarer. Den jeg har hørt er, at der var nogle transpersoner som var ”mejet” for meget ud og at man ikke fik oplyst hvorfor man ønskede køn.
Det kom fra en person fra transmiljøet som så udsendelsen sammen med en anden som ikke var transperson.
Noget andet som jeg har ad omveje, at en transperson truer en anden transperson fordi vedkommende har været indirekte med til at lukke Søren Hammens klinik ned.
En tredje transperson var skuffet over udsendelsen at man ikke oplyste hvor meget og hvordan man skulle dosere hormonerne.
Ellers har der været dyb tavshed omkring udsendelsen.

Hvorfor, er der nogle som kun ser MtK og sætter fokus på den og glemmer resten?

Skal transpersoner fremstå som ”ofre” for at få opmærksomhed?

Den største forhindring for en forbedret behandling herhjemme er ikke det offentlige, ikke Sexologisk klinik men os selv!
Tænk lidt over det og kom med din kommentar mening

[ Edited man nov 10 2008, 09:41 ]

"Jeg kan også bide, hvis der behov for det :-)"
Jeg kan ikke klare "navlepilleri" for der er en verden udenfor som man skal leve i
Back to top
Website
Jeanette
tir nov 11 2008, 01:49
Registered Member #14
skrev ...
Hvorfor, er der nogle som kun ser MtK og sætter fokus på den og glemmer resten?

Jeg har en mistanke om, at det skyldes den traditionelle "fallostilbedelse" som så vidt jeg kan bedømme stadig florerer i bedste velgående.
Disse "tilbedere" kan forstå at en kvinde ønsker at blive en mand (og måske dermed blive tilbedt), men de kan til deres dødsdag ikke forstå, at en biologisk mand ønsker at få den fjernet.
(dette er meget firkantet udtalt, men jeg tror der er noget om snakken)

Knus
Jeanette

Back to top
Anonymous
ons nov 12 2008, 10:17
GuestSet i sammenhæng med optakten i Go’ aften Danmark synes jeg seerne fik et rimeligt indblik i forklaringen på hvorfor en person ønsker at skifte køn. Johnny og Alexander gjorde en rigtig fin figur.

Nu er det nok svært at få det hele med i en udsendelse der primært gik på Hammens uansvarlige behandling af transseksuelle personer og, som det viste sig, en læge med et ubeskriveligt svineri i sin klinik. Godt at han er blevet stoppet.

Hvorfor der ikke er flere kommentere på diverse hjemmesider kan måske skyldes at det var de ”forkerte” der medvirkede i udsendelsen? Det er efter min opfattelse det Erwin mener med ” Hvorfor, er der nogle som kun ser MtK og sætter fokus på den og glemmer resten?”

Jeg synes også at det er godt, at der i udsendelsen sættes fokus på de angiveligt mange afvisninger af hormonbehandling/kønsskifte operation presser folk ud på det grå marked.

En stor tak til Johnny og Alexander for at stå frem og vise at transseksualitet er mere end høje hæle, makeup og ”søstre i ånden”.
Back to top
Jane
ons nov 12 2008, 10:20
Registered Member #108
Burde have været logget ind, ovestående indlæg er skrevet af mig.

[ Edited ons nov 12 2008, 10:20 ]
Back to top
Karin Astruo
fre nov 14 2008, 04:16
GuestJeg er rystet over lægens legen med patienternes helbred, og det resultat som sundhedsstyrelsen fik ud af besøget hos lægen. Jeg synes det er en positiv effekt af udsendelsen, at lægen mistede sin autorisation.

Skal jeg fremkomme med en kritik af udsendelsen, så viste den et skønmaleri af Rigshospitalets Sexologisk Klinik(RHSK). Som Erwin(TS-Jyden) så rigtigt skriver, så er det ingen kendte eksempler på at nogen patienter på RHSK nogensinde er kommet igennem den indledende fase, der skulle medføre at man kan påbegynde en hormonbehandling, på 1 år, som Ellids Kristensen påstår. De fleste går der i mindst 2-3 år før man når den første beslutningskonference; derefter er der yderlige 2-3 år i den såkaldte reallife test.
Dertil kommer, at vi har set folk blive afvist efter at have været på RHSK i 2½ år med de særeste begrundelser.

At RHSK skulle være den store ekspertise herhjemme kan der sættes spørgsmålstegn ved. I forbindelse med folketingets behandling af B142 i 2007 og B65 i 2008, spurgte sundshedsudvalget sundhedsministeren om hvor megen forskning på området RHSK havde udført siden etableringen i 1989. Resultatet er mere end nedslående, RHSK har ikke publiceret eller foretaget nogen forskning i de 19 år RHSK har eksisteret.

RHSK håndtering af transseksuelle kan let føre til at man havner i kløerne på læger som Søren Hammen, blandt andet fordi de almen praktiserende læger ikke ved nok om hvorledes de skal tackle transseksulles situation og derfor bevidstløst henviser os til RHSK.

Jeg håber der kommer en opfølgning, hvor man går RHSK lidt mere på klingen.

Johnny og Alexander gjorde en flot figur

Karin Astrup, formand
Landforeningen for Transvestitter og Transseksuelle i Danmark
(http://www.trans-danmark.dk)
Medlem af Executive Board Transgender Network Europe
Back to top
MeAndYou
lør nov 15 2008, 10:41
Registered Member #118
til din orintering karin...

jeg gik der 14 mdr og var igang med hormonerne..
jeg havde gået der 3 år så var jeg gennem det og opereret...

så det er vist dit tal magi den er gal med...
Back to top
erwin
lør nov 15 2008, 06:11

chief

Til MeAndYou dejligt at høre, men du er en af de ganske få som kommer så hurtig igennem for flertallet er der meget længere tid. Det har ikke noget med talmagi at gøre. Fik du ordineret hormonerne fra gyn. på RH via SK? Så er det fint, men du brugte fortsat 3 år på at komme igennem, det burde kun tage max 2 år. bare lidt mere med talmagi c026.gif

"Jeg kan også bide, hvis der behov for det :-)"
Jeg kan ikke klare "navlepilleri" for der er en verden udenfor som man skal leve i
Back to top
Website
Anonymous
søn nov 16 2008, 05:25
GuestTil Me & You,

Tillyke med det.
Så er du en af de få. Jeg kender flere der nu har gået der i mere end 2 år og endnu ikke er kommet til beslutningskonferencen.
Jeg er enig med Erwin i at hele processen ikke bør tage mere end 2 år
Back to top

Moderators: erwin, Rebecca Holm

Jump:     Back to top